EXPRESVERZENDING!
GELD TERUG GARANTIE
TOEGEWIJDE KLANTENONDERSTEUNING

Rotwild

Rotwild werd opgericht als een showcase om de engineering te bewijzen die ADP engineering ontwikkelt, Rotwild is een toonaangevend merk vol innovaties en patenten in mountainbikes.

Van hoog naar laag sorteren

Producten 1-12 van 19

per pagina
Pagina

Rotwild elektrische fietsen

Wat mountainbikes betreft, waren zij de eersten die in 1996 de riemaandrijving aanpasten aan een downhill fiets, RDH P1 genaamd. Gemonteerd met dubbele vering, hydraulisch remsysteem met stalen schijven, elektronisch schakelen, het equivalent van een Shimano Di2 20 jaar later. Bij het volgende P2-model werd het frame voor het eerst toegepast in downhillframes met koolstofvezel om het gewicht te verminderen.

ADP engineering (Rotwild) stapte een paar jaar geleden in de wereld van elektrische fietsen en bundelde zijn krachten met BROSE (fabrikant van elektrische motoren voor de automobielindustrie, nummer 1 in Duitsland en wereldwijd, fabrikant voor Mercedes, Audi, BMW, Wolkswagen met meer dan 100 jaar ervaring) om een elektrische motor voor e-bikes te ontwikkelen die een revolutie op de markt teweeg zou brengen. In 2016 begonnen we verschillende merken te zien met BROSE elektrische systemen en met dezelfde integratie van motor en batterij als Bulls en BH en voor dit jaar 2017 is de lijst van fabrikanten die Bröse monteren omhoog geschoten.

Rotwild en Brose hebben de motor zo ontwikkeld dat hij perfect past in de mountainbikeframes die Rotwild de laatste jaren zo succesvol op de markt heeft gebracht, waarbij de algemene geometrie die voor elk van de mountainbikedisciplines werd ontwikkeld, wordt gerespecteerd en een ongeëvenaarde gewichtsverdeling wordt bereikt.

Rotwild ontwikkelt de Bröse motor, de batterij en stelt de oplossing voor om deze te integreren in de geometrie als geheel. Rotwild gebruikt 14.5ah batterijen in plaats van de 17.5ah die in het gat zou kunnen passen, niet voor de smaak of om kosten te besparen (wat zoals u kunt zien in de onderdelen helemaal niet bij het merk past) maar omdat - volgens hun studie - als we het gewicht in het laagste deel van het frame overschrijden, we het voorwiel uit balans brengen ten opzichte van het achterwiel, waardoor we een kleine onbalans voelen op delicate momenten zoals steile afdalingen. Rotwild gebruikt 14,5ah IPU (integrated power unit) lithium batterijen om het gewicht te optimaliseren door de cellen gelijkmatig te verdelen.

ADP Engineering en Rotwild ontvingen eerder dit jaar de eerste internationale prijs voor innovatie en design.

Elektrisch systeem Rotwild

De Bröse middenmotor met 250 watt en 90 Newtonmeter zal ook in de toekomst in alle modellen van de reeks 2021 worden gebruikt. De belangrijkste ingrediënten zijn aluminium, magnesium, ervaring en design/fabricage made in Germany.

De 750Wh lithium accu's van de Duitse fabrikant BMZ zijn nog steeds geïntegreerd in de onderbuis van het frame, waardoor de optimale gewichtsverdeling behouden blijft en er genoeg bereik is om tot 145 km op het vlakke af te leggen met het laagste ondersteuningsniveau.

Voor 2021 hebben Rotwild en Bröse de motorsoftware verder verfijnd, waarbij meer koppel wordt toegekend bij lage snelheid en een soepelere vermogensafgifte wordt toegepast op alle ondersteuningsniveaus.

Waar andere motoren ontwikkeld worden met het oog op de prijs, is de Brose 2.0 ontworpen en gefabriceerd om te voldoen aan een hoge kwaliteitsstandaard, ongeacht de kosten, door gebruik te maken van precisie-engineering schuine epicyclische tandwielen, die veel duurder zijn om te fabriceren, maar spectaculaire prestaties bieden met minimale slijtage ten opzichte van veelgebruikte rechte tandwielprofielen, die goedkoper zijn maar een kortere levensduur hebben.

Eenvoudig gezegd wordt de krachtoverbrenging van het aandrijftandwiel naar de motor overgebracht via één of twee tanden, afhankelijk van het geval. Bij schuine vertandingen wordt de kracht overgebracht via drie tanden die tegelijkertijd verbonden zijn, wat resulteert in minder slijtage, minder lawaai, minder wrijving en een kleinere en lichtere aandrijfeenheid.

Afgezien van de voordelen van motorintegratie, afmetingen, laag gewicht en betrouwbaarheid, worden Rotwild en Brose marktleiders op het gebied van vermogen en koppelstuwkracht. De door Brose ontwikkelde sensor is uniek in de huidige markt omdat hij maar liefst 420 keer per seconde de kracht meet die de rijder op het pedaal uitoefent, de ondersteuningsprestaties soepel en trillingsvrij zijn en als een van de weinige op de markt naast de Yamaha-motor twee voorste kettingbladen bieden voor een breder snelheidsbereik.

De productie startte in juli 2014 en tegen augustus van dat jaar had het Rotwild / Brose testteam 110.000 km afgelegd over complexe alpine paden.

Brose Drive Technology is een divisie van de Brose Group, een van de meest innovatieve en succesvolle toeleveranciers aan de internationale automobielindustrie, met zo'n 22.000 werknemers - waarvan 2.500 ingenieurs - op 57 locaties in 23 landen wereldwijd. Haar jaarlijkse omzet bedraagt meer dan 5 miljard euro. Vorig jaar produceerde Brose 100 miljoen elektromotoren. Er bestaat geen twijfel over dat zij weten wat zij doen.

Door hun decennialange ervaring in mechatronische engineering voor de automobielsector zijn zij perfect gekwalificeerd om deze innovatieve aandrijving voor e-bikes te produceren. De ontwikkeling en productie van de Brose motor vindt volledig plaats in hun Berlijnse motorenfabriek, waar een team van ingenieurs het systeem ontwerpt, bouwt en test om een elektrische fiets te bouwen die grenst aan uitmuntendheid.

De Rotwild is de lichtste fiets, 15% lichter dan zijn naaste rivaal.

Maar hoe hebben ze deze prestatie bereikt. Het geheim ligt in de engineering die ze ontwikkelt en het gebruik van de modernste productietechnologische materialen.

Samengesteld uit carbon, een legering die bekend staat om zijn sterkte en lichte gewicht, waardoor de buigsterkte aanzienlijk wordt verbeterd en meer tractie wordt geboden.

Rotwild engineering ontwerp

Rotwild baseert zijn ontwikkelingswerk op de virtuele instrumenten waarover het beschikt en op verschillende lezingen met de bedoeling gegevens te extraheren en de werking van de processen beter te begrijpen. Zij definiëren voortdurend de specifieke vereisten voor het volledige Rotwild-gamma, in samenwerking met hun partners bij de ontwikkeling van tekeningen, materialen en fabricageprocessen, vanaf het ontwerp tot de rijpheid in de testfase. Tegelijkertijd bepalen zij bij de lancering van elk nieuw project de specifieke kenmerken van elke innovatie om deze te integreren in het ontwikkelingsconcept dat zij handhaven bij het ontwerp van elk product. Het resultaat spreekt voor zich, een uniek en evenwichtig eindproduct waarin alle vorderingen zijn samengebracht.

Materialen

De eisen die aan een carbon fietsframe van topkwaliteit worden gesteld zijn talrijk en gevarieerd, het frame moet zo licht mogelijk zijn en tegelijkertijd maximale stijfheid bieden met een opvallend design voor het oog en met behoud van het unieke karakter van de buizen die de nodige dempingseigenschappen behouden om een lange levensduur te garanderen.

De eerste Rotwild 6066 T6 Aluminium Kozijnen

Deze frames van de speciale legering maakten het mogelijk uiterst lichte en duurzame aluminium frames te bouwen. Dit type legering bevat een groter aantal legeringscomponenten, die betere eigenschappen bieden op het gebied van sterkte en materiaalmoeheid.

Gezien de relatie tussen dichtheid en vermoeiingssterkte werden de voordelen van dit type aluminium zeer duidelijk bij de eerste modellen met elektrisch systeem: de elasticiteitsgrens van het materiaal werd verhoogd, wat zeer belangrijk is om de lasnaden in perfecte staat te houden, en ook de weerstand tegen schokken en breuken werd verhoogd, wat een bijzonder groot voordeel is bij fietsen met dubbele ophanging wanneer deze hoger is dan 140 mm, vanwege de sterke spanningen die bij elke schok optreden.

De buizen voor Rotwild-fietsframes zijn gemaakt van modern aluminium en van de hoogste kwaliteit, geproduceerd in een proces dat bekend staat als hydrovormen, waardoor de buizen individueel kunnen worden gevormd en geproduceerd met een hoge mate van procesbetrouwbaarheid. Om het proces uit te voeren wordt de buis onder een druk van 4000 bar gebracht door hem te vullen met een gemengde emulsie van lucht en olie; de hoge inwendige druk is verantwoordelijk voor het vormen van het buisgedeelte waardoor veel complexere geometrieën kunnen worden gevormd, zodat de vormen en diktes van de buis optimaal kunnen worden aangepast aan de belastingsomstandigheden van het frame.

Gesmede buizen

Het voordeel van het smeedproces dat Rotwild in zijn frames toepast, is dat de dunne metaalstructuur selectief kan worden gewijzigd, dit op basis van een langdurige afkoeling die de bijkomende materiaaleigenschappen vrijgeeft die elk onderdeel moet vertonen. Als gevolg van het proces vertonen de gesmede onderdelen een veel hogere sterkte en bieden zij dus een hogere veiligheidsfactor.

Carbon Monocoque frames met HM vezels, geoptimaliseerde layout en Rotwild koolstofvezel nexus

Rotwild carbon frames worden voornamelijk gemaakt van zogenaamde high tenacity (HT) vezels. De modulaire structuur van het frame maakt het mogelijk om naast HT-vezels ook andere soorten koolstofvezel te gebruiken (HM high modulus of HST high wear and toughness), waardoor het mogelijk wordt speciale problemen zoals stijfheid aan te pakken of het mechanisch gedrag van het frame selectief te verbeteren in reactie op schade of impact.

De koolstofonderdelen van halfafgewerkte vezelframes waarin de afzonderlijke koolstofvezels, met een dikte van slechts 0,007 mm, vooraf zijn geïmpregneerd met epoxyhars. De kwaliteit van deze voorimpregnering is van cruciaal belang voor de latere bepaling van de kenmerken van het carbonframe. Alleen als je een constante verdeling en een juiste volumeverhouding van vezel en hars bereikt, is het mogelijk een ideale vermogen-gewichtsverhouding voor het frame te bereiken. Indien bijvoorbeeld, om gewicht te besparen, het harsgehalte in de pre-preg of tijdens het proces wordt verlaagd, kan dit tot gevolg hebben dat de vezels niet langer ideaal in het hars zijn ingebed en niet in staat zijn de bepaalde krachten onder drukbelasting over te brengen.

Geen enkel ander materiaal biedt zoveel mogelijkheden als carbon, en om de prestatiekenmerken te extraheren heeft Rotwild veel middelen ingezet voor uitgebreid onderzoek, wat heeft geleid tot een nieuwe fabricagemethode die Modular Monocoque Technology (MMT) wordt genoemd.

De nieuwe MMT-productietechnologie van ROTWILD verbetert de omzetting van de uitgebreide constructie-, fabricage- en kwaliteitscontrole-eisen waaraan carbonframes worden onderworpen door de precisie mogelijk te maken van de mechanische kenmerken van een RotWild-frame, zoals stijfheid, elasticiteit en hoog absorptievermogen, en zo de specifieke problemen van het materiaal zelf op te lossen, zoals de gevoeligheid voor schokken, wat resulteert in carbonframes van de hoogste kwaliteit en unieke prestaties.

Rotwild Geïntegreerde voedingseenheid (IPU)

Rotwilds geïntegreerde aandrijfeenheid, of IPU, bestaat uit een Brose-motor en een lithiumbatterij die ze zelf hebben ontworpen. Het technische doel was om de twee belangrijkste elementen van een elektrische fiets in de ontwikkeling te integreren met behoud van de dynamische rijeigenschappen, geometrie en kinematica, die mechanische fietsen - die Rotwild al jaren aan het verbeteren is - behouden.

Het IPU-systeem, dat sinds 2016 door andere merken wordt toegepast, is door Rotwild gepatenteerd bij het Europees Octrooibureau.

Brose-Rotwild Motor

De centrale elektromotor die Rotwild in samenwerking met de Duitse automobieltoeleverancier BROSE heeft ontwikkeld, vormt de basis van de IPU. Elektrotechnisch gezien is het een "borstelloze binnenrotor" die wordt gekenmerkt door een compact ontwerp in combinatie met een enorme efficiëntie. De motor brengt het vermogen over in twee fasen in een verhouding van 01:27. Dit betekent dat de elektromotor altijd in zijn optimale snelheidsvenster draait, wat een maximaal rendement garandeert.

Een ander uniek kenmerk van de Brose-aandrijving is het gebruik van twee vrijloopmechanismen, iets wat belangrijk is bij elektrische fietsen met een maximumsnelheid van 25 km/u. Met behulp van dit tweede vrijloopmechanisme wordt de elektromotor volledig losgekoppeld zodra 25 km/uur wordt overschreden, zodat we op onze kracht kunnen blijven trappen zonder snelheidsverlies.

Shimano EP8-Rotwild motor

De nieuwe Shimano EP8-motor, die in de hele lijn van de Aggressive Series is ingebouwd, lijkt een revolutie te ontketenen met zijn onconventionele aanpak, met superlichte fietsmodellen, 375wh-accu's en een all-terrain mentaliteit.

Beginnend met de 2022 collectie, vervolledigt Rotwild de succesvolle Aggressive Series reeks met 735wh batterij.

De 375wh batterij is ontworpen en ontwikkeld door Rotwild in nauwe samenwerking met een gerenommeerde Duitse fabrikant BMZ. Het bestaat uit vier basiselementen:

De 40 lithium-ion cellen.

BMS of batterijbeheersysteem.

Geïntegreerd oplaadcontact.

Behuizing die het volledige batterijpak omhult en beschermt.

De lithium-ion-cellen met hoge dichtheid zijn verdeeld in celpakketten. Elke cel levert 3,7 volt in een werkbereik van 3,7 tot 4,2 volt en een capaciteit van 3.500 milliampère. Het belangrijkste kenmerk van deze li-ioncel is de chemische structuur binnenin, die speciaal is ontworpen voor toepassingen in auto's, fietsen en elektrische voertuigen.

De IPU, ontwikkeld door de ingenieurs achter Rotwild, is zo ontworpen dat hij op elk fietsframe kan worden gebruikt zonder enige beperkingen inzake geometrie, kinematica of compatibiliteit, d.w.z. we vinden hem op een downhill, CrossCountry, All mountain, Enduro, Tour, Trekking Rotwild.. daartoe wordt de behuizing die de Bröse motor beschermt, een integrerend deel van de rest van het frame, stevig vastgeschroefd aan de accu en de onderbuis van het frame, en wordt op zijn beurt een dragend element binnen de framestructuur.

Dankzij zijn compacte ontwerp maakt hij korte liggende achtervorken en geschikte posities bij de scharnierpunten van de achtervering mogelijk, wat zo belangrijk is bij een volledig geveerd frame.

CAX-systemen

Moderne CAX-systemen, gebaseerd op computerondersteunde technologieën, vormen de basis van de ontwikkelingen die RotWild produceert en in zijn producten doorvoert. Zij spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het oorspronkelijke idee en het oorspronkelijke project, bij de optimalisering en berekening van de kracht tot aan de productiefase. Zo kunnen zij gemakkelijk fouten opsporen en corrigeren, zelfs tijdens het proces van virtuele matrijscreatie en -ontwikkeling, dat door het gebruik van deze systemen wordt versneld, waardoor de eerste prototypes met een zeer hoge graad van maturiteit worden verkregen, waardoor RotWild nauwkeuriger, sneller en efficiënter kan werken.

CAD-systemen voor het computerondersteund ontwerpen van driedimensionale produkten houden in dat van elk onderdeel een virtuele driedimensionale mal wordt gemaakt die alle werkelijke geometrische en fysische eigenschappen bevat, zoals gewicht, volume, enz. en die de basis vormt voor alle volgende ontwikkelingsstappen. Dankzij computerondersteund ontwerp kunnen de modellen aan elkaar worden aangepast, waardoor ongewenste botsingen en mislukkingen in de latere stadia van de montage en integratie van de afzonderlijke componenten worden voorkomen.

CAE-systemen zijn basis om sterkteberekeningen en belastingsimulaties te kunnen uitvoeren op het virtuele model op de verschillende computers. De belastingsomstandigheden en de beperkingen van de reële gegevensmetingen worden naar het product overgebracht, zodat de grootte en de richtingen van de materiaalspanningen zoals trek-, druk-, buig- of torsiespanningen die in elk afzonderlijk onderdeel onder de overeenkomstige belastingsomstandigheden optreden, kunnen worden gedetecteerd. Het niveau van de optredende spanningen levert waardevolle informatie op over de mate waarin materialen maximaal presteren, of extra materiaalbesparingen mogelijk zijn of dat het oorspronkelijke ontwerp moet worden vervangen om materiaalspanningen binnen een toelaatbaar bereik te krijgen. Alleen door het gebruik van deze uitvoeringssystemen is een dergelijke optimalisatie mogelijk om een optimale verhouding tussen stijfheid en duurzaamheid te verkrijgen.

MBS, of multibody simulatie, is een numerieke simulatiemethode die kan worden opgenomen in de categorie CAE-systemen. MBS omvat de simulatie van de verschillende bewegingssequenties van de verschillende onderdelen die met elkaar verbonden zijn. RotWilD gebruikt deze procedure in het bijzonder voor het kinematisch ontwerp van de achterbrug.

Dankzij het gebruik van Rotwilds eigen ADP-engineering-software kunnen zij de snelheid, de versnelling en de verschillende krachten berekenen die op de afzonderlijke elementen van de achterwielophanging inwerken. Door de grafieken met betrekking tot de kinematica* van de achterwielophanging te overlappen met de parameters die relevant zijn voor de luchtvering, zijn zij in staat de twee systemen perfect op elkaar af te stemmen.

Meting van werkelijke gegevens

Door de werkelijke gegevens tijdens het gebruik te meten, kan Rotwild de maximale belastingen bepalen die tijdens het gebruik op de fiets inwerken. Daarbij worden de krachten en momenten die op de fietsen werken kwalitatief en kwantitatief geregistreerd over een breed scala van verschillende rijomstandigheden. De gegevens worden geregistreerd met behulp van rekstrookjes en versnellingssensoren die zich op de blootgestelde delen van het frame bevinden.

In 1998 bouwden zij hun eerste testmodel in samenwerking met de universiteit van Siegen. In 2002 werd in samenwerking met het Fraunhofer-instituut een tweede proefmodel ontwikkeld, met als doel de bij de eerste stap geregistreerde reële gegevens verder te verifiëren en te verfijnen. In totaal hebben zij 32 belangrijke en relevante meetpunten geïdentificeerd en deze uitgerust met de juiste sensoren om de nodige hoeveelheid gegevens te verzamelen om hun constante evolutie en het hoge ontwikkelingsniveau dat zij al meer dan 20 jaar aan de dag leggen, in stand te houden, met als resultaat technische meesterwerken waarvan iedereen die het geluk heeft, kan genieten.

De kinematica is het onderdeel van de mechanica dat de beweging in haar omstandigheden van ruimte en tijd bestudeert, zonder rekening te houden met de oorzaken die haar voortbrengen.

Rotwild Lagers

De lagers die Rotwild gebruikt voor de assemblage van zijn fietsen zijn EIR kogellagers die exclusief voor Rotwild worden geproduceerd en die enorm verschillen van de gebruikelijke lagers. Het doel van deze opknapbeurt is de levensduur van de lagers verder te verlengen en materiaalmoeheid te verminderen om toekomstige problemen te voorkomen.

EIR-lagers worden op vijf zeer verschillende plaatsen gebruikt.

Het speciale kenmerk van EIR lagers is het ontwerp van de interne spacer, die veel breder is dan een conventioneel lager, waardoor meer steun voor het lagersysteem ontstaat en kleine relatieve bewegingen tussen de afzonderlijke delen worden vermeden.

Het voordeel van de EIR-technologie is dat ze bekend staan als "full complement" kogellagers, d.w.z. dat het lager gevuld is met het maximale aantal kogels. Met andere woorden, een conventioneel lager van dezelfde grootte (15x28x9) kan maximaal 9 kogels hebben voor de 18 kogels in een EIR lager.

Het voordeel van een groter aantal kogels is dat het lager een groter statisch draagvermogen heeft, zodat de EIR lagers zonder problemen de krachten kunnen weerstaan waaraan zij tijdens het gebruik worden blootgesteld, waardoor de slijtage sterk wordt verminderd en de duurzaamheid van het lager in zijn geheel wordt vergroot.

EIR kogellagers gebruiken een slijtvaste roestvrije staallegering en zijn bovendien aan beide zijden afgedicht met een speciale dichting om vuil en water buiten te houden en het vet dat nodig is voor een goede en perfect gesmeerde werking van het lager te behouden, wat resulteert in onderhoudsvrije lagers van topkwaliteit.

Trapas systemen

Rotwild maakt gebruik van het BB92 trapassysteem, ook bekend als Shimano Press Fit, dat zorgt voor een betere trapefficiëntie dankzij de grotere stijfheid in het trapassegment. Dit type trapas is geschikt voor hydrogevormde aluminium frames en carbon frames. Bij carbon frames kunnen de gecementeerde aluminium inserts uit het trapashuis worden verwijderd, de lagers worden direct in het carbon trapashuis ingebouwd. In termen van ontwerp verbetert de 92mm trapasbreedte de buig- en torsiesterkte van de assemblage.

Dankzij de 148 naven op het achterwiel en 110 op het voorwiel is Rotwild in staat de stijfheid van 29" en 27,5" wielen aanzienlijk te verbeteren.

De 148 mm naaf creëert ruimte in de band en maakt het gebruik van bredere plus banden mogelijk. Het vermindert ook de verplaatsing van de ketting buiten de lijn.

De 110 mm naaf op het voorwiel genereert ook een grotere speling, wat resulteert in een duidelijke verbetering van de stijfheid van het wiel.

MRC Modulair Rijdend Concept

Het nieuwe MRC-concept dat de Rotwild-ingenieurs jaar na jaar in hun collectie implementeren, biedt de rijders tal van mogelijkheden om de dynamische eigenschappen van het frame aan te passen aan hun eigen individuele voorkeuren. Daartoe worden de verschillende vereisten in verschillende toepassingen onderworpen aan een rigoureuze analyse in termen van veerweg en geometrie. Tijdens het verzamelen van de gegevens hebben zij twee belangrijke punten in het frame geïdentificeerd die de basis vormen van het innovatieve MRC-frameconcept: de lengte van de liggende achtervork en de balhoofdbuishoek.

MDI Multiple DropOut Inlay

Of 3D-uitsparingen achteraan die het gebruik van wielen met verschillende assen en bewegingsvrijheid mogelijk maken om aan de individuele behoeften van elke rijder te voldoen. Om de kwaliteit en de duurzaamheid van het materiaal te garanderen, worden zij geanodiseerd, een elektrolytisch passiveringsproces dat wordt gebruikt om de natuurlijke oxidelaag op het oppervlak van metalen onderdelen dikker te maken.

Met de MDI of multiple dropout inlay heeft rotwild een systeem geïntroduceerd waarmee verschillende assenstandaarden en overbrengingsverhoudingen (Shimano of SRAM) kunnen worden geïnstalleerd door met één simpele beweging de positie te veranderen.

De derde generatie MDI (vanaf framemodel R.X1 en R.X+) maakt het mogelijk om een horizontale positie in te stellen voor de lengte van de achtervork, rekening houdend met de wielmaat, is het mogelijk om zeer korte achtervorken van 422,5 mm en langere van 435 mm te kiezen wat het rijgevoel aanzienlijk verandert.

De lengteverstelling dankzij de MDI gebeurt zuiver horizontaal, wat betekent dat de geometrische basisafmetingen zoals trapashoogte, zadelpen en balhoofdbuishoek onaangetast blijven.

De verschillende wielmaten 27,5" en 27+ kunnen ook worden geïntegreerd zonder dat er ingrijpende wijzigingen aan de geometrie moeten worden aangebracht.

Met een kortere liggende achtervork van 422,5 mm is de motorfiets wendbaarder en sportiever en reageert hij wendbaarder en dynamischer in de bochten, zodat we het voorwiel gemakkelijker kunnen optillen om bepaalde obstakels te nemen. De 422,5 mm liggende achtervork met 140 mm veerweg en banden tot 2,4" breed is vandaag de dag de maatstaf voor een goede all-mountain bike.

Met de gemiddelde liggende achtervorklengte, maar langer, namelijk 435 mm, zorgt hij voor meer stabiliteit tijdens het rijden, maar ook tijdens snelle afdalingen en geeft hij ons meer klimvermogen op steil terrein, zodat het voorwiel zo lang mogelijk contact met de grond houdt, terwijl er tegelijkertijd met deze liggende achtervorklengte banden tot 3,0" breed, het equivalent van 27,5 Plus, gemonteerd kunnen worden.

Aspositie aangepast aan de piloot

Met behulp van de uitvaleinden en de bijbehorende achtervorklengtes is het mogelijk het frame aan de lengte van de rijder aan te passen, om de theoretische verdeling van het zwaartepunt te optimaliseren, wordt een achtervorklengte van 425 mm aanbevolen voor de frames in de maten L en Xl, maar de kortere configuratie blijft ook een optie voor de twee grote maten.

MHS - Modulaire Hoofdtelefoon

of stuurbuis hoekinstelling, volledig ontwikkeld door ROTWILD in combinatie met het X-frame biedt verschillende configuratiemogelijkheden om het frame aan te passen aan elk individu.

De besturing is semi-geïntegreerd, de lagers zijn geïntegreerd in de aluminium buizen, die in de balhoofdbuis zijn geperst, zodat het mogelijk is de configuratie op elk moment te wijzigen.

De kogellagers zijn volledig afgedicht, gemaakt van roestvrij staal en beschermd tegen het binnendringen van vuil door drie extra uitwendige afdichtingen.

Af fabriek geleverd in standaardconfiguratie. Voor geveerde vorken met een dikte van 34 mm en een veerweg van 140 mm komt dit overeen met een stuurbuishoek van 67 graden, als optie kan het bovenste lagerhuis worden vervangen door een speciaal 1,5 graden lager, waardoor de stuurbuishoek wordt verkleind tot 65,6 graden of vergroot tot 68,5°.

Door de balhoofdbuishoek te veranderen, bereiken we een sterke verandering in de dynamische rijeigenschappen en de geometriestructuur, door de trapashoogte, de reach, de zadelpenhoek en de wielbasis te veranderen.

Met de stuurbuishoek in de 65,5°-stand vergroten we de wielbasis, het stuurgedrag wordt minder wendbaar en omdat het voorwiel door zijn positie eerder in contact komt met obstakels, vermindert het flip-over-gevoel bij het afdalen of het afstappen van steile rotsen.

Met de stuurbuishoek op 68,5° krijgen we een steilere stuurhoek in combinatie met een beter stuurgedrag en wendbaardere stuurbewegingen, wat zich vertaalt in een levendiger, lichter rijgedrag.